Një
rrugëtim në kohë, që të çon në një
shekull tjetër, aty ku zë fill edhe krijimtaria e piktorit. Tejet guximtare dhe
sfiduese të regjimit, pikturat e tij plot
ngjyra kërkojnë të zgjerojnë territoret
e vogla ku kanë jetuar për mëse gjysmë shekulli dhe të shohin dritën e syve
mungues të admiruesve.
Ndriçimi
i ftohtë neon i sallonit të Galerisë së Arteve nuk arrin t’ia mpakë
intensitetin tablove të varura në mure. “I like the colors!...Ngjyrat janë
vërtet mbresëlënëse” –dëgjohen zërat në
pëshpërima të vizitorëve që kanë zgjedhur t’i kundrojnë punimet në ditën e
fundit të ekspozitës njëmujore. Bluja e thellë, jeshilja e gjallë, e kuqja e
ndezur, e verdha shpërthyese të
pamungueshme thuajse në çdo punim të magjepsin me lojën e tyre mbi
telajo. Peizazhe, natyra të qeta, portrete e autoportrete, nudo, koncepte
surrealiste, të cilat 45 vitet mbi shpinë, të strukur në hijen e studios së
autorit nuk i kanë zbehur ngjyrat.
Ekspozita
është një rrugëtim në kohë, që të çon në një shekull tjetër, aty ku zë fill
edhe krijimtaria e piktorit dhe kërkojnë të zgjerojnë territoret e vogla ku
kanë jetuar për mëse gjysmë shekulli dhe të shohin dritën e syve mungues të
admiruesve. Është hera e parë që piktori
Alush Shima i shpluhuron për t’i sjellë përpara publikut.
Nisin
me rend kohor ashtu si edhe vetë artisti e nisi rrugën drejt artit, me peizazhe
që datojnë nga vitet 1964-1965 për të shpërthyer në periudhën ’68-’73.
“Në
këtë ekspozitë paraqitet ajo pjesë e krijimtarisë sime, ku unë përpiqem të gjej
veten në pikturë dhe rrugën që duhet t’i përcaktoj vetes për të ecur më tej.
Prandaj ka edhe shumë larmi në mënyrën se të pikturuarit” – thotë piktori Alush
Shima sapo ka mbërritur në Galeri me rastin e përmbylljes së ekspozitës që i
hapi dyert më 26 prill të këtij viti.
Ka
pritur 45 vite për të sjellë gjenezën e tij, ashtu të zbuluar si kurrë më parë.
Periudhë kërkimesh i quan piktori larminë e stileve që ka përdorur, për të
gjetur më në fund drejtimin që do të
marrë piktura e tij , deri në ditët e sotme.
Edhe
një sy jo shumë i mprehtë arrin ta
dallojë frymën moderniste në koleksionin
e ekspozuar. Pak Van Gogh në natyrat e
qeta dhe autoportretet, pak Picasso në format
kubiste... “ e një marrëdhënie
e ngushtë me pikturën e Braque-ut dhe të
Mattisse-it” –janë të mendimit kuratorët
e ekspozitës Vanja Strukelj dhe Arturo Calzona, marrëdhënie që vihet re te
ngjyrat e forta e të plota në tablo, qofshin vaj në kanavacë, akuarel apo
teknikë e përzier.
Ishte
vrulli i të riut për të përqafuar
modernen, rrymat e kohës. Atë kohë që dukej se i përkiste një tjetër
planeti, që nuk përkonte me grinë e mërzitshme të realizmit socialist “Të them të drejtën ishe edhe një lloj egoje për
të treguar se çfarë dija të bëja. Por kisha një të metë të madhe, nëse mund ta
quaj kështu, sepse nuk shkoja në rrjedhën e të tjerëve” –vijon Shima.
Një
lloj paradoksi mes dëshirës së madhe për të krijuar dhe hapësirës së ngushtë për të shpërfaqur talentin.
Ishte
koha e prurjes aziatike të revolucionit
kinez, punës vullnetare, zborit, gjimnastikës dhe parakalimeve të të dielave...
“Kisha
një mllef të brendshëm dhe ishte vazhdueshme çdo moment, e hasja çdo ditë. Nuk
ndërpritej. Nuk ndahej. E nxiste atë lloj kundërshtimi që e pata me pikturën
time. E kuptonim se ai regjim nuk ishte
për njerëz.... Dukej sikur nuk kishte njerëz , ishin shndërruar në kafshë”.
Shima
merr pamjen e një Oruelli shqiptar ndërsa flet, duke e sjellë tablonë e librave “Ferma e kafshëve” dhe
“1984” me pikturat e tij. Por kjo
revoltë e artistit që ndizej e merrte kishte edhe haraçet e veta. “Më privoi
nga ekspozitat dhe nga shumë kënaqësi që të fal piktura. Kështu u detyrova të
punoj në heshtje, në studion time”.
Aty
piktori shfrente mllefin me ngjyra, burgosjes i falte flatra imagjinate,
realitetin e bënte surreal. Studioja e tij kthehej në shenjtërore duke i dhënë
jetë mëse 5 mijë punimeve. Të cilat pasi merrnin formë e jetë, flinin të
stivosura, nguceshin për t’i lënë vend të tjerave që i bashkoheshin. Aty ishte
territori i lirisë së piktorit, ku ai ishte vetë zot. Pikturat mbuloheshin
fshiheshin, perdet uleshin, dera mbyllet duke ruajtur misteret në hije.
“Janë
punë 45 vjeçare, të cilat kanë ndenjur të mbyllura, pa i parë thuajse askush, veç
gruas sime, e cila ka qenë ndihmesë shumë e madhe për mua”- zbulon Shima duke
përcjellë edhe frikën e paranojën e kohës që nëse dilte një zë diku, nëse
dikush merrte vesh, nëse binin në duar të pasigurta, ai nuk do të qe tani, i
ulur në Galerinë kombëtare të Arteve për të rrëfyer.
“Sigurisht
që rreziku ishte, vetëm një i pamend mund të mos e merrte parasysh. Mjaft të
kujtosh ata dy poetët e Librazhdit që i vranë për një poezi. Imagjino ç’mund të
ndodhte po të shihnin punimet e mia”. Kjo vetëdije e bënte të kujdesshëm, aq sa
edhe miqve të rrallë që kishte t’ua shfaqte me rezerva punimet e fundit. Por
egoja e njeriut që merret me art, për t’u dalluar nga të tjerët, nuk ia ndalte hapat drejt asaj rruge që po ndiqte
në pikturën e tij.
“
Në një farë mënyre ka qenë një lloj mbrojtjeje, pasi gjërat mund të shkonin
edhe shumë më keq. Në kurrizin tim kam provuar shumë padrejtësi. Njerëzit nuk
më konsideronin. Thoshin “Është piktor i mbarur, nuk i hyn në punë kurrkujt!”.
Dëgjoja shpesh nga këto, por isha i qetë, sepse në fund të fundit e kisha një
qëllim timin si artist”.
Një
dallim nga të tjerët në format më shtypëse për një artist, por Alush Shima
tregon se mësoi të mbijetonte, të punonte dhe të zhvillohej si artist. Nuk
kishte nevojë për terrene më të gjera! Ia dilte edhe aty. Punonte fshehurazi,
por me sigurinë e atij që pret ditën e tij të vijë. Pa ndonjë revoltë që e
bënte të thyente paktin e heshtjes me veten dhe penelat.
Mjaft
të përziente bojërat mbi tavaloz e
gjithçka ziente brenda merrte ngjyra në
pëlhurë.
I
tiji nuk ishte i zi, kishte jetë dhe liri, sado e vogël të ish, e linte të
merrte frymë si artist.
“Titulli
është vënë pasi në atë periudhë sistemi
për të peshkuar individë që ishin më larg kohës apo ishte çast hutimi, la një
lloj shtegu, nëse mund të quhej kështu. Për mua ishte një lloj provokimi për të
parë deri ku do të shkonin njerëzit e artit po t’i lije të lirë. Piketuan disa.
Pleniumi i 4-t i vuri kapakun dhe u pa hapur se ç’ishte kjo liri. Ishte një
periudhë aq shkurtër ku u duk se diçka po ndodhte, por nuk ndodhi asgjë”.
Po
vetë piktori a fitoi nga kjo liri e vogël që u duk se çeli edhe jashtë studios
së tij? “Provova. Çova dy portrete në
ekspozitë. Margarita Tutulani u refuzua. Naim Frashëri u mbajt, por kur u mbyll
ekspozita filloi revanshi i shtetit , drejtuesit e Lidhjes i shpërndanë nëpër
rrethe. U caktua ta merrte Lidhja për ta varur te salla e mbledhjeve, por u harrua
dhe e çova në shtëpi. Këto punë kanë qëndruar të mbyllura në studion time që
nga ajo kohë” .
I
ka varur pranë dy portretet atë të poetit dhe të heroinës, në ekspozitën e tanishme , për t’i dhënë më
në fund hakun.
Tregon
sesi ia refuzuan një pikturë me temë vjeshte në sallonin e piktorëve në Tiranë.
E akuzuan si prishës të artit shqiptar. E gjitha kjo vetëm sepse piktura sepse kishte
ngjyra.
“Ata
që drejtonin në atë kohë erdhën nga Rusia dhe të mësuar me grinë e Rusisë
ngjyra u dukej e tepërt dhe harronin që jetonin në Mesdhe, në vendin e diellit”.
Pse
të merrnin shembujt e Bashkimit Sovjetik
kur mund të merrnin ajkën e pikturës botërore?! Po ku? Ku t’i siguronit
dijet, informacionet, katalogët, ftesat për
të parë ekspozitat jashtë vendit, në Shqipërinë e izoluar ?! Në Institutin e Lartë të Arteve as që bëhej
fjalë të mësoheshin koncepte apo rryma. Askush nuk dilte nga korniza e ngurtë e
të mësuarit teknikat e të vizatuarit.
Si
ia bënte piktori të paraqiste frymën moderniste të kohës, kur ajo nuk frynte as
së largu në territorin shqiptar? “Kam pasur fatin të njihja një njeri shumë të
mirë si Mihal Anxhari” – thotë ai
për drejtorin
e Bibliotekës së Universitetit të
Tiranës në atë kohë, të cilit i ka
dedikuar një portret në këtë ekspozitë. “Ishte një burrë i mençur, i kultivuar,
një kritik i pa dalë në dritë. Dinte shumë për artin dhe u bë një mësues për
mua dhe Ali Osekun. Prej tij kemi mësuar shumë. Vërtet e mbarova Institutin e
Arteve por dolëm nga ajo shkollë dhe mësuam profesionin. Sesi vizatohej dhe
pikturohej, por konceptet e pikturës nuk na i mësuan. Nuk dinim se çfarë duhet
të bënim. Si duhet të ecnim. Ç ‘drejtim do të merrte piktura jonë?! Na hapi shumë horizonte. Kishte një fond
sekret dhe aty kishte shumë libra arti, i shihnim dhe i komentonim. Ai më shumë,
se ne nuk dinim asgjë”. Një botë që iu
hap përpara syve , plot me të vërteta për artin
ndryshe nga ajo iluzive dhe që i dha shtysat për më tej.
Gati-gati një shkollë e re e quan Alush Shima, kontaktin me librat dhe
bisedat me Mihal Anxharin. “Arti nuk është jetë, është krijim, por kur bazohet
dhe merr shtysat nga jeta bëhet akoma më i fuqishëm dhe kur del jashtë saj nuk
i hyn në punë kurrkujt. Ishte i tillë me heronjtë optimistë. Shumë budallallëqe
që e thanin artin, bëhej shterpë. Veprat e bëra në atë kohë vërtet të tilla
janë në radhë të parë ishte ideologjia që ta sundonte veprën. Ishte parimi që
nuk ka rëndësi forma, por ideja. Nuk ka asgjë më absurde se kjo!”.
I
njohu, i debatoi dhe më pas u frymëzuar
për të eksploruar.
“Kam
pasur shumë piktorë të preferuar dhe kam provuar në shumë drejtime dhe rryma
artistike për të parë se ç’mund të merrja nga ata artistë dhe kjo është mënyra
më e mirë sesi një piktor mund të krijojë personalitetin e tij. Dhe nuk e quaj
gabim. Është e mirë kur artisti konfrontohet me veprat e paraardhësve dhe prej
tyre ka mundësi të marri anët që i përshtaten. Kjo është normale për cilindo
artist”. Të gjitha këto shtypje bënë që pas fazës së eksplorimit me stilet të
niste fazën e sulmit ndaj sistemit. “Fillova të kuptoj se ai rend shoqëror, ai
shtet, ai lloj sistemi ishte i padrejtë dhe i gënjeshtërt. Gjithçka që thuhej
ishte e kundërta e asaj që ndodhte në të vërtetë. E shihja kudo... në rrugë,
lajme, gazeta. Duke qenë piktor në Kinostudio e shihja këtë në rrethe të
ndryshme ku ishte edhe më e theksuar, kudo ishte po ky mjerim, po kjo
situatë... Kudo rrinin, si ata engjëjt e së keqes, sekretarët e partive,
njerëzit e pushtetit mbi ato turma që ishin gjysmë-njerëz, në kuptimin e
personalitetit të tyre. Vërtet gjysma njerëzish! Kështu i kam paraqitur unë”. Këto
punë ka në plan t’i sjellë në një ekspozitë të re. “ do ta shihni si e kam menduar atë rend, atë
shoqëri fasadë, butaforike. Ashtu si rrodhën ngjarjet dhe prishja e tij në atë
mënyrë qesharake tregonte se unë kisha pasur të drejtë”- vijon më tej.
Liria
e tij nisi të zgjeronte terrenin edhe përpara ndërrimit të sistemeve.
“Ndodhi
një fenomen i çuditshëm. Në fund të vitit ’89 më propozuan të hapja një
ekspozitë. Për atë ekspozitë erdhën 5 a 6 titullarë në shtëpi që i shihnin
pikturat. Ikte njëri e vinte tjetri, kryetari i Lidhjes, kryetari për degën e
arteve nga komiteti qendror, drejtori i
galerisë dhe më në fund vendosën ta hapin. Ishte ngjarje për atë kohë, tjetër
mënyrë të pikturuari, nxora vetëm ato punë që nuk atakonin asgjë, edhe aq sa
nxora pati reagime të çuditshme. Në
librin e përshtypjeve mund të gjesh sharje nga më të habitshme prej vizitorëve”.
Ishte ky hap i mbarë kjo kthesë e erërave që nisën të frynin për mbarë që e
bëri më pas të njohur në të gjithë botën
me punimet e tij. Paskëtaj erdhi ekspozita në Londër, Një tjetër tablo, me dritë, me ngjyra e plot
me territore të lira. “Më bëri të besoja se kisha vepruar drejt. Një pjesë e
mirë e atyre punëve shkuan në Londër dhe u pritën në mënyrë të pazakontë. Pati
një jehonë që të them të vërtetën nuk e prisja fare. Shkova me dyshime të
mëdha. Ndjeva që piktura shihej ndryshe dhe kjo më dha shumë kurajë dhe besim,
më bëri të mendoja se dija të bëja diçka. Kjo ishte më e bukura që më ndodhi”.
Pastaj filluan ekspozitat njëra pas tjetrës në Amerikë, Angli, Zvicër,
Singapor, Francë. E shumë vende të botës. Nga studioja e vogël, pikturat e tij
po bënin udhë të gjatë e po ekspozoheshin në galeri prestigjioze ose bëheshin
pjesë e koleksioneve private të admiruesve të artit.
Ama, nga këto punime të koleksionit të tij të parë
nuk ka dëshirë të shesë asnjë, megjithëse qysh në ditët e para të ekspozimit
ka pasur mjaft kërkesa. “Nuk kam
qejf t’i shes. Nuk dua ta prish këtë koleksion. Është vërtet fillesa ime dhe e
di që është e vështirë t’i mbledh. Kam plot punë të tjera në shtëpi për të
shitur”- thotë ai. Ende pa u mbyllur kjo ekspozitë ka në plan të hapë të paktën
edhe tri të tjera. “ Kam dëshirë të hap disa ekspozita pasi kam shumë punime në
shtëpi dhe kam dëshirë që një pjesë të konsiderueshme e punëve të mia të shihen
edhe nga publiku. Është një periudhë nga viti ‘75-‘90, që them se mund të hapet
një ekspozitë shumë e mirë. Paralelisht me këtë përudhë mund të hap ekspozitën
me pikturat ku atakoj sistemin. Edhe ajo mund të ketë interes pasi kam punë
pafund . Pastaj janë ato të periudhës ’90 deri në këto kohë ku kam sasi
kolosale punësh. Besoj se duhet të hap dy a tri ekspozita të tjera për të
arritur deri te punët që bëj sot se mund të më mbeten si këto, 40 vjet
mbyllur”, përfundon ai ndërsa përshëndetet me miq e dashamirës që kanë ardhur
t’i shohin pikturat e zanafillës së tij në
ditë e fundit të ekspozitës.
No comments:
Post a Comment