Wednesday, February 25, 2015

Festivali i XI i këngës, revolucioni që do të vinte nga muzika















Një prej protagonistëve të atyre netëve, që lanë gjurmë të mëdha në historinë shqiptare jo vetëm të muzikës , konferencieri i festivalit Bujar Kapexhiu risjell kujtimet, emocionet, përshtypjet, por edhe ato çka la pas në jetën dhe karrierën e tij Festivali i XI i Këngës në RTSH. Një rrëfim mbi atë khatarsis që desh ta sillte ndryshimin nga muzika


Vitet ’60 në Shtetet e Bashkuara të Amerikës do të shenjoheshin fort nga revolucioni i të rinjve që guxuan të preknin tabutë... rroku psikedelik, koncertet turne, vera e dashurisë, thirrjet kundër luftës, kriticizmi i vlerave të klasës së mesme, bërja njësh me natyrën, protestat paqësore ndaj stigmave sociale, predikimi i lirisë personale dhe paqes, revolucioni seksual,tymosja e bimëve narkotike, moda e çuditshme...e deri tek i famshmi festivali Woodstock, i cili mblodhi rreth 500 mijë të rinj të pagëzuar me emrin hippie , të cilët dëgjonin Richie Havens, Joan Baez, Janis Joplin, The Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival, Crosby, Stills, Nash & Young, Santana, The Who, Jefferson Airplane, Jimi Hendrix, etj. Idealet e hippie-ve për dashuri dhe paqe duket se pushtuan gjithë botën, duke ndikuar ndjeshëm në muzikë, letërsi, pikturë dhe artet e tjera

Fillimvitet ’70 , shumë larg Amerikës, në një vend të vogël e të izoluar të Bllokut Lindor komunist, revolucioni hippie kishte arritur të tejshponte, edhe pse me grimëza, realitetin e çeliktë. Vajza me fustane të gjatë, flokë të derdhur e të lëshuar mbi supe, bizhuteri dhe aksesorë të shkëlqyeshëm, djem me favorita të gjatë alla Beatles, xhaketa me ngjyra të forta, kopsa metalike në nuanca argjendi e florinjta, pantallona me prerje cowboy, këpucë lustrafine, që këndonin këngë për dashurinë, rininë, miqësinë nën ritmet moderne rrok...
Ashtu si Woodstock-u në SHBA, Bashkim Alibali, Dorian Nini, Ema Qazimi, Françesk Radi, Iliriana Çarçani, Ilmi Sino, Justina Aliaj, Lefter Agora, Liljana Kondakçi, Lindita Theodhori, Petrit Dobjani, Suzana Qatipi, Sherif Merdani, Shkëlqim Pashollari, Tonin Tërshana, Valentina Gjoni, Vaçe Zela, por edhe Todi Lubonja, Mihallaq Luarasi, Edi Luarasi e Bujar Kapexhiu, ata të rinj të talentuar në passkenat e Teatrit Kombëtar të Operas dhe Baletit patën të vetëndjerin se po sillnin Erën e Re të ndryshimit edhe në Shqipëri...
Bindja e tyre qe po aq jetëshkurtër sa edhe vetë Festivali i XI i Këngës në Radio Televizionin Shqiptar , në ato tri netë të funddhjetorit të vitit 1972.
Revolucionet kur nuk qëllojnë të suksesshme mbartin fatin e hidhur të shtypjes, ashtu si ndodhi shpejt me të gjithë ‘frymën moderniste perëndimore’ që këta armiq të rinj i sollën frymës së shëndoshë komuniste. Fundi i hidhur i historisë është fortmirë i ngulitur në kujtesën e të gjithë shqiptarëve. Të përjashtuar, të internuar e të burgosur pati lëvizja e re, që mëtoi ta sillte revolucionin nga muzika. Një prej protagonistëve të atyre netëve, të asaj ngjarjeje që ka shënjuar historinë e vendit tonë , konferencieri i festivalit Bujar Kapexhiu risjell kujtimet, emocionet, përshtypjet, por edhe ato çka shënjoi në jetën dhe karrierën e tij Festivali i XI i Këngës në RTSH.

Ishte buzëmbrëmja e 22 dhjetorit që shënonte natën e parë të Festivalit. Provat gjenerale kishin përfunduar me kohë, salla ishte e tejmbushur me spektatorë, formacionet e orkestrës kishin zënë pozicionet e tyre, dy mikrofonë të mëdhenj statikë zotëronin qendrën e skenës. Ndërsa prisnin t’i bashkoheshin skenografisë për ta bërë përfundimisht të plotë me prezencën e tyre, partnerja me të cilën do të prezantonte tri net festivali,  Edi Luarasi,  diç zgjat me duar. Një shami në formë fiongoje të bukur, të blerë në Kosovë pak ditë më parë ndërsa kishte qenë në turne, ishte dhurata e saj për kolegun. “Unë e mora shaminë dhe e vendosa në xhepin e xhaketës”, tregon Bujar Kapexhiu ndërsa kishte qenë i vetëdijshëm se ajo ishte qershiza mbi tortë tek veshja e asaj mbrëmjeje. “Kisha veshur një xhaketë blu me kopsa të mëdha të verdha metalike, pantallona të gjera poshtë,  të përhime,  dhe një palë këpucë lustrafini me tokëz të madhe metalike që fekste dhe duke i shtuar edhe këtë shami paraqitja bëhej shumë moderne. Për kohën flasim”, tregon ai ndërsa buzëqeshja i zbulon  përzierje të hidhur e të ëmbël kujtimesh.
Edi Luarasi nuk ishte më pak moderne; fustani i larmë, i gjatë e i derdhur deri në fund të këmbëve, flokët e lëshuar, buzëqeshja e ëmbël, si e dalë prej ndonjërit nga ata  katalogët, që hynin kontrabandë në Shqipëri e kalonin  dorë pas dorë tek të rinjtë e rrobaqepësit që kopsitnin sipas modës së kohës veshje të reja.
Moderne dukej edhe skenografia e krijuar enkas për ngjarjen nga i riu Edi Hila, ashtu si juria, që për herë të parë do të kishte pesë rrethe të përfshira dhe pikët do të komunikoheshin në lidhje direkte, moderne ishin edhe tri formacionet orkestrale-orkestra simfonike me dirigjent Zhani Cikon, formacioni i veglave frymore të Gasper Çurçisë, ai i kitarave të Alfons Balliçit , moderne mund të quheshin edhe këngët, të cilat për herë të parë guxuan të mos e përfshinin partinë në tematikat e tyre, porse t’i këndonin dashurisë, natyrës, rinisë, ndërsa orkestrimet me kitara elektrike e saksofonë, simbole të muzikës perëndimore i vinin ‘i’-së moderne pikën mu në bash.
“Ishte gjithçka e çlirët, e shpenguar. Më lanë të përgatisja skenarin, nuk më udhëzuan apo kufizuan aspak në mënyrën e komunikimit me spekatorët, këngëtarët apo juritë e rretheve. Gjithçka ishte e ngrohtë dhe origjinale”. Nëse ajo çka dukej në skenë mund të quhej moderne, alla perëndimore, pas perdes atmosfera ishte me doza edhe më mëdha ‘shfaqjesh të huaja’. Të rinj, të talentuar, të bukur , që këmbenin batuta jashtë dogmave dhe të qeshura të zëshme. “Ishte shumë e bukur gjithë ajo tablo”, kujton Kapexhiu. Dukej sikur frika ishte përzënë, e mpirë dhe e pafuqishme duke ia lënë vendin gëzimit, gjallërisë dhe atyre netëve të suksesshme.
Duartrokitjet e natës së parë dhe komplimentat pas mbrëmje ishin korrja e parë e asaj çka  ende po mbillej. Notat miqësore mes kolegësh e amortizonin edhe më shumë tensionin. “Natën e parë Vaçe Zela e la në mes këngën “Natën vonë”, ndërsa natën e dytë do të këndoheshin sërish të njëjtat këngë dhe passkene unë i thashë me shaka: “Ti Vaçe, i bie të këndosh gjithsej një këngë e gjysmë. I ke borxh publikut një gjysmë kënge. Ndërsa të gjithë ia plasëm të qeshurit ”. Batutat nuk mungonin edhe nga publiku në sallë. “Në lidhjet direkte pati një defekt ndërsa komunikonim me jurinë e Gjirokastrës. Imagjinoni pak sikletin ndërsa unë tentoja e tentoja të lidhesha me  radion në dorë. Kur dëgjoj  nga salla një zë:  “Futi dylekëshin që të punojë”! Të gjithë i mbërtheu gazi”.
Festivalit po i vinte fundi ndërsa ishte krijuar bindja se fituesja do të qè Lindita Sota me këngën “Udhët janë të bukura”, një kompozim i Agim Krajkës. “Të bindur për fitoren, mbaj mend që i thashë Agimit të ulej në cep nga e majta në rreshtin e dytë të sallës, që kur të thërrisja emrin ai të vinte menjëherë. Pashë që ashtu bëri. Por Juria e Tiranës përmbysi çdo parashikim tonin. Me figura letrare, kryetari i jurisë Alfons Gurrashi tha që dega e mimozës në dritare ka çelur 105 lule, duke iu referuar këngës së Tonin Tërshanës “Erdhi Pranvera”. Unë me shaka i përgjigjem “Epo nuk paska hyrë dega, por e gjithë pema e duke shtuar se kjo nuk ishte ndeshje basketbolli,  por festival kënge”. Kështu Agim Krajka shumë pranë fitores, u desh të kënaqej me vendin e dytë. “Ndërsa Krajka ngjitej në skenë i thashë: “ Epo paska qenë e thënë të mbetesh fitues i përjetshëm i  çmimeve të dyta”, tregon ndërsa shton se pikërisht këtë moment e ka të dokumentuar me një fotografi që e ruan sot e kësaj dite në albumet e tij. Festivali përfundoi dhe jehona e mirë dëgjohej ende, edhe në ditët e para të janarit . “Dëgjonim kudo fjalë të mira dhe ndjenim krenari e kënaqësi”.
Gjithçka dukej se i ishte rikthyer ujërave të qeta të ditëve të zakonshme, por  atëherë kur nuk pritej pati stuhi në qiell të pastër.
“Një mësuese më shkruan se kur u thotë nxënësve se si duhet të kenë paraqitjen e si duhet të sillen, këta i përgjigjen: “Ju, shoqja mësuese, na thoni të jemi të sjellshëm, me paraqitje të rregullt, por ne shikojmë se në televizor dalin njerëz me veshje,  me flokë e pamje që ju na i keni kritikuar. Mirëpo, ato që shfaqen në televizor janë zyrtare”. Jo, shokë, këto gjëra nuk janë zyrtare, por kontrabandë”, ishte gjëmimi që lëshonte shoku Enver në mbledhjen e Presidiumit të Kuvendit Popullor për zhvillimin e letërsisë dhe arteve. Artikujt në revista e gazeta që lëvdonin jehonën e mirë të festivalit, shumë shpejt u zëvendësuan nga artikuj kritikues e letra nga të rinj të vendit plot vërejtje për ndikimet e muzikës dekadente, largimin nga traditat e mira të muzikës që mbështeteshin në tabanin popullor. Ky ishte hapi përpara famëkeqit Plenium të Katërt, ku u morën vendimet për fatin e ‘mëkatarëve’ që i kishin shkaktuar dëme Partisë e Shtetit. Ata  u përjashtuan nga Partia  e  Komiteti. Populli që s’kishte bërë tjetër veçse e kishte shijuar si kurrë më parë atë copëz perëndimore në Festivalin e XI, i dënonte tani armiqtë në emër të tij, duke i burgosur, internuar e degdisur në mëshirë fati për krimet e (pa)kryera.

Drejtori i RTVSH-së, Todi Lubonja internohet në Lezhë, regjisori i festivalit Mihallaq Luarasi burgoset ashtu edhe këngëtari Sherif Merdani. Edi Luarasi u katandis rrobaqepëse. U dëbua nga RTVSH-ja Justina Aliaj, kompozitori Nikolla Zoraqi, u hoq nga TKOB-i edhe drejtuesi artistik, Zhani Ciko. Ndërsa Bujar Kapexhiu , ai regjisori i ri-vetëm 27 vjeç- i Teatrit të Estradës , i cili ishte në kulmin e karrierës me shfaqjet që sapo kishte vënë në skenë, përfundon në Kombinatin e Çimentos “Josif Pashko” si punëtor ngarkim-shkarkimi. Dukej sikur fati ia kishte punuar paq kësaj here, duke i luajtur këtë ironi të shëmtuar. E të mendoje që në fillim, kur ia propozuan të ishte konferencieri i Festivalit të XI, ai nuk e kishte pranuar. “ Unë kisha qenë konferencier i Festivalit IV, por tani që karriera ime ishte në kulm, po punoja si regjisor dhe kisha vënë në skenë disa shfaqje, të isha konferencier më dukej sikur m’i ulte vlerat. Nuk më dukej që kishte ndonjë peshë të madhe”. Megjithë refuzimin që i bëri pedagogut të tij Mihallaq Luarasi, emri i doli në fletëpalosje, artikuj gazetash dhe nuk kishte më asnjë zgjidhje veçse të gjendej në skenën e Festivalit.
Megjithë koktejin e rrezikshëm të emocioneve që ndiente brenda vetes, ku herë shijonte  inatin e urrejtjen, pastaj eliksirin e kënaqësisë për atë festival të pallojtë në historinë e festivaleve shqiptare, pastaj revoltën  teksa punonte në sektorin e prodhimit, i ndaluar të vijonte krijimtarinë e tij, e dinte se nuk qe koha për trimëri. Mund ta konsideronte veten ende me fat, për aq kohë sa nuk e kishin arrestuar. “Në fakt sa herë që shihja një “GAZ-69” të policisë në rrugë, zemra më ndalte teksa kaloja trotuarin. Thosha me vete: “Tani më arrestuan!” . Ishte një agoni që zgjaste”.

Por a nuk e kishin marrë me mend këta të rinj të ngërthyer nga entuziasmi, moda, muzika e huaj, se pasojat do qenë të rënda ?! A nuk kishin pasur frikë teksa bënin përgatitjet për eventin e madh, kur frika i shoqëronte çdo mbrëmje teksa vjedhurazi i kthenin antenat e televizorëve për të parë Rai-n e Sanremo-n, apo kur dëgjonin në stacionet e huaja radiofonike  Beatles-at apo Rolling Stones?! Nuk e njihnin mirë vijën ideologjike të partisë?! Po  shfaqjet e huaja, moderniste e perëndimore nuk i kishin dëgjuar sa e sa herë të anatemoheshin si në rituale voodoo-je?! Po ata fatzinj që kishin mbushur burgjet duke e pësuar për t’u bërë mësim për të tjerët nuk u thoshin asgjë?! Mendjelehtësi apo arrogancë ndaj pushtetit, partisë e shokut Enver?!  Revolucion si ai i hippie-ve që sot e kësaj dite kanë ndryshuar mënyrën e të menduarit e të të jetuarit të amerikanëve?! Rrokje për ta rrëzuar sistemin  për të ngritur më pas ideale të reja?! A kishin kaq besim tek vetja, a kishin aq forca për ndryshime të këtyre përmasave?! Apo ishin deshërit e kurbanit që lajnë mëkatet e të tjerëve?!

Provat e gjata ishin ndjekur nga anëtarë të komitetit qendror si Fadil Paçrami apo edhe Ramiz Alia, madje ky i fundit e kishte miratuar festivalin. “Nga vetë partia ishte kërkuar që ky festival të sillte një frymë të re, të dilte nga rutina. Kjo ishte ajo çka na bëri të kishim ndjesinë e lirisë në gjithçka që bënim. Ndihej një erë e re ndryshimesh dhe ne kishim kuptuar se këtë liberalizëm po e sillte vetë partia me dëshirën e saj ”.
Partia ishte në kërkim të vazhdueshëm të armiqve dhe ajo çka  i solli ishte largimi i menjëhershëm nga puna i vulosur në librezë “për arsye të shfaqjes së tendencave moderniste e liberale”. Jeta e tij u bë krejt mekanike me vatje-ardhjet e përditshme nga shtëpia në punë, duke ngarkuar e shkarkuar thasë të rëndë çimentoje.
Për kolegët që ndanin të njëjtin fat me të pothuaj nuk kishte dëgjuar më. “Nëse ndodhte të shiheshim nga njëri trotuar në tjetrin, thjesht përshëndeteshim me një gjest thuajse të padukshëm e të pakuptueshëm nga të tjerët. Mbaj mend njëherë po hyja në kinemanë 17 nëntori ,ku ulur nga rradhët e fundit më zënë sytë Zhani Cikon, të cilin e kishin transferuar në Patos. Zgjatëm të dy kokën dhe me një nënqeshje të lehtë u përshëndetëm. E kujtojmë shpesh me Zhanin atë takim. ishte kohë e frikshme”. Aq e frikshme sa spastrimi i partisë nuk kurseu edhe antenat mbi tarracat e shtëpive dhe pallateve. Asnjë kontakt më me botën!
Tre vitet ku supozohej se partia do e çonte sërish në binarë atë regjisorin me ide të huaja, të cilat edhe shfaqjet teatrale ia kishin kritikuar jo pak, kaluan të ashoqëruar nga dhimbja që mbytej prej frikës dhe revoltës që shuhej si llavë vullkani prej aty ngak u kish lindur; së brendshmi. “Me trupën amator të kombinatit kam fituar shumë çmime. Por në shfaqjet që vinim në skenë nuk përmendej emri im, sepse isha i dënuar. ishte shumë qesharake kur lexohej “Regjisor: Me forcat tona”. Pas kryerjes së dënimit ai iu rikthye punës krijuese në Kinostudion shqiptare, në sektorin e filmit vizatimor si regjisor, por censura e kishte bërë të sajën. “Madje më kishin kërkuar që edhe karikaturat që deri atëherë i bëja në stilin kubist, duheshin ndryshuar. Kështu që u detyrova të ndërroja stil.
Ishin vetëm tri net ato, ndoshta shumë modeste për t’u konsideruar si ndezëset e fitilit të një revolucioni apo revolucionarizimi të jetës kulturore e shoqërisë shqiptare, por shumë të rëndësishme e me peshë mbi jetët e atyre që u shenjuan prej tyre, përfshirë dhe jetën e Bujar Kapexhiut. “Isha i ftuar me 35-vjetorin e Festivalit të Këngës në RTVSH dhe përpara se të dilja nga shtëpia, mamaja më tha se kishte diçka për mua. Më dha shaminë që më kishte dhuruar Edi Luarasi në natën e parë të festivalit. Ishte shumë emocionuese”.
Sot kanë kaluar gati 40 vite nga ai festival i këngës dhe Kapexhiu rrëfen dëshirën e madhe të tijën dhe kolegëve të tij për ta bërë edhe njëherë Festivalin e XI. “Ndoshta në dhjetor, në edicionin e këtij viti, do ishte bukur që një natë të ishte ai; festivali i XI”, tregon me entuziasëm për të ngjitur edhe njëherë në skenë muzikën rrok, xhaketat me kopsa metalike, kravatat me lule (kravatën me lule që kishte vënë natën e tretë të festivalit e ruan ende sot) , fustanet e gjata dhe modelet e flokëve alla hippie dhe shpresën e iluzionet e humbura për ndryshim...




No comments:

Post a Comment