Friday, May 13, 2016

Të shkruash poezi është të bësh dashuri


Si të ishte duke zbuluar një sekret të madh, atë që mbajnë të fshehur mirë rrethi i poetëve të gjallë e të vdekur, Dan Coman thotë se momenti i krijimit poetik, ia kalon edhe  procesit të ngjizjes, sepse pasi ke shkruar një poezi, thotë ai, di të bësh dashuri më bukur

 Të shkruash poezi është si të bësh dashuri. Ndoshta edhe më bukur se të bësh dashuri...Kështu thotë ndërsa gjerb kafenë në  filxhanin e madh, i rrethuar nga një tymnajë duhani si nga ndonjë aurë e përhimë, e vetmja me ngjyrë kaq të zymtë në një ditë të nxehtë gushti në Tiranën  e ngjyrave të ndezura. Si të ishte duke zbuluar një sekret të madh, atë që mbajnë të fshehur mirë rrethi i poetëve të gjallë e të vdekur, Dan Coman thotë se momenti i krijimit poetik, ia kalon edhe  procesit të ngjizjes, sepse pasi ke shkruar një poezi, thotë ai, di të bësh dashuri më bukur, ndërsa kafeja e përfunduar zëvendësohet shpejt  nga një tjetër, me aromë të fortë e ngjyrë të errët.  E treta në atë mëngjes në oborrin e  shtëpisë së miqve të librit, ndërsa cigareve ua ka humbur  numërimin në këtë orë. “Kafeja është një prej muzave të mia. Nuk mund të rri pa të. Ndërsa cigarja një prej gëzimeve të mia më të mëdha”- thotë Dan Coman poeti rumun,  i cili prej më shumë se dhjetë ditësh ka  mbërritur në Tiranë  si mysafir  në Rezidencën e Shkrimtarëve dhe Përkthyesve letrarë “TIRANA IN BETWEEN - 2015”, organizuar nga POETEKA dhe mbështetur nga TRADUKI, në bashkëpunim me Ministrinë e Kulturës së Republikës së Shqipërisë. Ka mbërritur në gusht, kur kryeqyteti  është më i zbrazët , gjë që i lejon  këtij burri shtatlartë  me një fytyrë- siç e quan ai të zakonshme- që mund t’i përkiste cilitdo shteti, të vëzhgojë më gjatë, më shtruar, më thellë  njerëz në ekzistencën e tyre të vogël, pa e ditur se do të trazohet nga  fantazia e një poeti. Ka ardhur me një projekt në Tiranën që e viziton për herë të parë. Çuarjen përpara të projektit të tij gati dhjetë vjeçar për të realizuar poezi-portrete për poetë  e shkrimtarë  bashkëkohorë. Ka shkruar për emra të njohur nga një sërë vendesh  të Europës,  lindore e perëndimore , ndërsa tani radhën e kanë poetë e shkrimtarë  të Shqipërisë, që do i skalitë me ngjyrat e poezisë së tij. Ai di të jetë vëzhguesi i përsosur. Për këtë e ndihmojnë jo vetëm kafenetë e zhurmshme, por edhe xhirot e gjata të mbrëmjes. Nuk mjaftohet kurrë me  fotografinë, me pamjen çka mbërthen syri njerëzor. Nuk  është vetëm përshkrues. I shkon më thellë  gjendjes për të mbërthyer e zbërthyer atë çka i ka tërhequr shpirtin poetit, që  përhumbet vetëm përpara një filxhani kafeje, macja e tij, njëra prej muzave, por jo e vetmja.  “Kam nevojë edhe për diçka tjetër, shumë -shumë të rëndësishme; një grua. Edhe  të pish një  filxhan kafeje është e mrekullueshme”, thotë Dan Coman , ndërsa flet për poezinë, jetën, dashurinë, filozofinë dhe prozën...

Ke ardhur në Tiranë me një projekt; poezitë-portrete. Si lindi ideja e këtij lloji poezie?
Ka lindur para dhjetë viteve, Isha në një festival poezie, në Slloveni,  dhe në mjedisin ku zhvillohej muret ishin veshur me  posterë shkrimtarësh dhe poetësh të mëdhenj. Fotografi shumë të mëdha dhe poshtë tyre fare pak rreshta. Mendova: Përse fotot dhe jo fjalët? Kështu  lindi ideja për të shkruar një lloj poezie-portret.  Kam shkuar për poetë bashkëkohorë të Bullgarisë, Sllovenisë, Malit të Zi, Serbisë, Hungarisë, Kroacisë, Moldavisë, Bosnjë-Hercegovinës ...
Ka shkruar pesëmbëdhjetë poezi-portrete, ndërsa tani po kërkon në vendin tonë poetë e shkrimtarë bashkëkohorë për penelin e tij poetik. Portrete që do i skalitë dhe kornizojë për librin e tij të ri. Duket se në Tiranë e ka gjetur atë cohë, telajë që po kërkonte, tanimë është në kërkim të fytyrave, emrave, gjurmëve, qyteteve, veprave të autorëve të këtyre viseve që do tërheqin syrin e tij vëzhgues. Nëse do të kishte një shqisë të gjashtë do të ishte nuhatja poetike, ajo që e çon në gjetjen e karakterit, personazhit, i pranishëm në poezinë e Dan Coman-it.  
Autorët të cilëve u ke kushtuar poezi-portrete, a janë në dijeni? A i kanë lexuar?
Po, edhe i kanë lexuar. Këto lloj portretesh nuk janë rreth individit, por punës së tyre, atmosferës nga qytetet ku kanë jetuar dhe perceptimi im për ta dhe për veprën. Kjo është e rëndësishme. Të paktën kështu mendoj. Është shumë e rëndësishme të jesh në qytete të tillë, sepse ka një atmosferë të veçantë dhe shumë shpesh kuptoj se e njëjta atmosferë gjendet në poezitë e tyre.
Dua të shkoj në Durrës, sepse Ariani( Leka)  ka shumë poezi  për detin dhe do doja të shkruaja diçka për të.
Poetin e parë të cilit do i shkruajë një portret e ka gjetur.  Pasi ka lexuar librin  me poezi “Anija e Gjumit” të Arian Lekës, përkthyer në gjuhën rumune , do të ndjekë gjurmët e frymëzimit të   poetit shqiptar...Ka dëshirë të njohë më shumë, autorë të rinj, modernë, ata që nuk ka pasur mundësi t’i lexojë në gjuhën e tij e që për t’i gjetur e për t’i përjetësuar me vargjet e tij ka udhëtuar nga Bistriţa, qyteti ku jeton në Rumani, me tren drejt Serbisë  për të mbërritur me avion  në Tiranë  më 3 gusht. Në një muaj ai i përngjan gjahtarit e nuk nguron t’u kërkojë atyre të takon t’i shkruajnë ndonjë emër poeti shqiptar. Më pas  i përvishet punës, duke kërkuar mbi veprën...
Është hera e parë në Tiranë apo jo?
Arsyeja që kam ardhur në Shqipëri është ta njoh më shumë. Kam dëshirë të bëj një lloj performance –nëse  do e përfundoj librin dhe ta botoj –dua  të bëj një Antologji me të gjithë poetët dhe poezitë e tyre në rumanisht dhe do të jetë interesante.  Në  qytetin tim kemi  një  festival ndërkombëtar poezie shumë të mirë dhe do të  doja që të bëja atje një lloj performance me librin tim dhe Antologjinë, t’i ftoja të gjithë.
Përtej këtij projekti, ku  protagonistë janë poetë e shkrimtarë bashkëkohorë, në poezinë e Dan Coman-it  nuk mungojnë karakteret, personazhet, ata në dukje të vegjël, nga jeta e thjeshtë, përditshmëria ku duket se nuk ndodh asgjë e që shprehin  poetin, i cili flet përmes tyre  
“Në të gjitha  librat e mi me poezi ka disa karaktere dhe më pëlqen të punoj në këtë stil, e di”- thotë ai.
Një prej librave të tu me poezi titullohet “Fjalori i Maras”.  Ia ke dedikuar vajzës tënde. A ka pasur ajo ndikim të madh në veprën tënde?
Në atë libër po. Për mua si baba ishte një  tronditje, dija shumë rreth prindërimit, fëmijëve, por ishte një tronditje. Kuptova se ka shumë libra rreth mëmësisë, mamave,  por asgjë rreth përvojës së babait dhe përvoja më e fuqishme është për babain, sepse është gjithë kohës i jashtëm. Gjuha, atmosfera, e dashura ime ishte tashmë një grua tjetër... Ishte tronditje. Jam përpjekur të shkruaj rreth kësaj eksperience të re, zbulimit të ndjesive të reja. Isha i trembur  për atë çka po ndodhte, ishte shumë e re.
A ka ndryshuar atësia diçka në qenien tënde si poet? Ndoshta një perspektivë tjetër...
Jo nuk ka ndryshuar. Pas kësaj unë kuptova gjithçka.  Është interesante, pasi kam edhe një djalë, Horjan, ai zbuloi librin dhe më tha: “Të lutem, shkruaj një tjetër për mua!”. Por është e pamundur të shkruaj  një tjetër libër për këtë lloj përvoje.
                                   ***
po rri me Maran në xham, është një ditë e bukur dimri
dhe dëboron dhe ne hamë mollë të qëruara me biskota dhe
nuk themi asgjë.
secili me lugëzën e vet,
gjithkush me nga një mëngjes dimri përballë.
nganjëherë e ndërpresim ngrënien dhe
i shtypim hundët mbi qelq dhe
rrimë kështu pa thënë kurrgjë
dhe frymëmarrja ime ma ngroh ngadalë fytyrën
dhe dalëngadalë frymëmarrja e Marës
ngroh krejt parkun.
                           ***
Në poezitë e tua vihet re një detaj; i shkruan emrat e njerëzve me shkronjë  të vogël. Pse kjo zgjedhje?
Më pëlqen të shkruaj vetëm me shkronjë  të vogël. Në gjuhën rumune  ishin poetët avanguardistë  të cilët nisën ta bënin këtë fillimisht.
A ishte një lëvizje për të thyer rregullat?
Atëherë po, por tani është krejt e zakonshme mes poetëve dhe shkrimtarëve. Asgjë e re, por më pëlqen ta bëj.
Të pëlqen shkrimi i dorës?
Po. Nuk shkruaj dot në laptop apo celular. Është e pamundur. As nuk mund të lexoj. Njoh plot poetë shumë  të mirë, modernë që shkruajnë direkt nga telefoni i tyre celular, por këtu jam i modës së vjetër.
Mund të ngjajë  klishe apo  e epokës romantike, por një poet  mund të imagjinohet veçse kështu: duke shkruar  me kaligrafinë e tij në një letër të bardhë një poemë dashurie ...

                            ***
poemë dashurie
(poem de dragoste)
përtej ditës është si s’ka më mirë sepse përtej ditës
jemi njerëz të vegjël prej pushi
dhe vjen Mara mes nesh dhe na vesh e na kreh
dhe na godet lehtë me shuplakë në ndenjëse
vjen Mara edhe kaluar mbi disa rosa të vogla plastike
na ve dhe lundrojmë në kafe

përtej ditës është si s’ka më mirë sepse përtej ditës
jemi të bardhë si dëbora dhe si shtatë xhuxhët
dhe vjen Mara mes nesh dhe
na i zhvidhos duart dhe
na i zhvidhos këmbët dhe duke na i hapur barqet
nxjerr të gjitha bërzhdilat dhe krejt pambukun tonë

përtej  ditës është si s’ka më mirë

ne vetëm natën mbushemi me mish
vetëm natën kur Mara më në fund është përgjumur.

atëherë strukemi shpejt nën jorgan
dhe në heshtje përplasemi me shoshoqin
si dy kofsha zogjsh
              ***
Ti ke shkruar gjithashtu  prozë. Ke botuar tre libra në vendin tënd...
Po, shkruaj prozë vetëm kur nuk shkruaj dot poezi. Është një lloj ushtrimi për mua. Kur nuk mund të shkruaj dot poezi, më duhet të shkruaj, sepse më pëlqen ta bëj.
A trembesh kur Muza e poezisë nuk të viziton?
Po, sigurisht, por muza është shumë e llastuar, kështu që kam një agjendë strikte; çdo ditë zgjidhëm në orën 6 të mëngjesit, pi një filxhan kafe... Kur isha i ri,  më pëlqente të punoja gjatë natës, por tani mëngjeset janë shumë të rëndësishme për mua, sepse e pëlqej shumë kafenë. Është një prej muzave të mia. Mendoj  se ka një ndryshim të madh mes prozës dhe poezisë. Një tjetër gjuhë. Romanet e mi, nuk janë krejt romane apo krejt prozë. Është një lloj eksperimenti. Në të gjithë romanet e mia, protagonisti është Dan Coman, shkrimtar nga Rumania;  një lloj ditari i trilluar dhe  gjithmonë i shkatërroj librat e mi të poezisë. Është një lloj analize. Përpiqem në këta romane të kuptoj  burimin e poezive të mia. Është shumë eksperimentale.
Duket sikur analizon veten si poet në prozën tënde...
E saktë. Për lexuesit mendoj se është e pamundur të kuptohet, ata më njohin që  jam poet. Por,  në prozën time  unë ndryshoj gjithçka. Më pëlqen të bëj këtë lloj vepre absurdi.
Pse kjo zgjedhje për të shkatërruar poezitë në prozë?
Më pëlqen shumë të shkruaj poezi, por nuk i lexoj dot  pasi i kam shkruar. Është e pamundur. Nuk më pëlqejnë më.
Poeti është qenie e komplikuar...
Si kushdo tjetër. Ka  dy realitete; ky që shohim dhe ai  gjuhësor. Për shembull, sheh një fotografi me një grua të bukur,  shtrirë në plazh, me një libër në duar, syze të errëta dielli dhe me një kostum banje të errët.... Fotoja është e bukur, por nëse do të shkruaja  për atë grua, do të ishte shumë e vështirë. Si  mund të mbash atmosferën? Është e vështirë. Njerëzit mund të thonë: “Shih, një grua në plazh! E mrekullueshme!”.  Por nuk është mjaftueshëm për shkrimtarin. Duhet diçka tjetër. Që  lexuesi, të kuptojë perspektivën time duhet gjuha. Gjuha  është gjithçka.  Dhe gjuha duhet të jetë shumë e thellë dhe shumë e dallueshme. I dua poetët, sepse kanë një gjuhë kaq të thellë dhe të veçantë.
Në poezitë e tua ajo çka merr gjatë leximit është imazhi. Si në një pikturë, një përshkrim i detajuar që të dhuron një pamje po aq të mbushur me detaje...
Mendoj se gjuha është shumë vizuale. Më pëlqejnë shumë njerëzit që lexojnë poezi, sepse ka fare pak njerëz sot që lexojnë poezi. Ka diçka të veçantë tek ata që preferojnë poezinë mbi prozën.  Nuk  e di cila është veçantia,  por e di dhe mund t’i dalloj ata që lexojnë poezi në mes të njerëzve.
Hedh sytë përreth në  oborrin e ‘Friend’s book house’ dhe të thotë duke qeshur se mes atyre që rrinë ulur në paraditen e nxehtë duke gjerbur pijet e tyre të ngrohta e të freskëta, vetëm një fëmijë ndoshta as dy vjeçar e ka ndjerë kënaqësinë e poezisë, një vërejtje që për nga natyra dhe intensiteti të ngjan me një poezi , kësaj here e rrëfyer e jo e shkruar...
Poezitë e tua janë të mbushura me përshkrime të gjalla. Të pëlqejnë detajet, imtësitë...
Më pëlqejnë detajet, sepse  janë të rëndësishme për poezinë. Kështu mendoj. Kur shoh diçka, shoh diçka rreth vetes.  Kur shoh këtë filxhan kafeje e shoh atë  jo siç është,  por siç mendja ime e sheh.
Ke  një diplomë në Filozofi, mendon se filozofia është poezi apo poezia është në vete filozofi?
Ah jo, jo! Janë krejt të ndryshme. Nuk më pëlqejnë poetët që përdorin koncepte filozofike në poezi. Është një tjetër gjuhë. Është një disiplinë e mrekullueshme filozofia, shumë logjike e racionale dhe filozofët janë njerëz  shumë inteligjentë, por nuk është e njëjta. Mendoj se poezia dhe filozofia nuk kanë asgjë të përbashkët.
Por mund të jetojnë bashkë te një njeri, apo jo?
Po patjetër. Ndonjëherë filozofi  përpiqet  të shkruajë poezi dhe është një poezi e keqe. E njëjta ndodh nëse një poet përpiqet të shkruajë filozofi, gjepura. E njëjta edhe me prozatorin, që ka disa poezi, të cilat nuk janë aq të mira. E vështirë të jesh poet e prozator në të njëjtën kohë.
A nuk mendon se shumë shkrimtarë e shohin si një fazë poezinë për të kapërcyer më pas në prozë?
Kemi shkrimtarin më të madh rumun tani, Mircea Cărtărescu, i cili e ka nisur me poezi. Ishte një poet i mahnitshëm dhe pas të dyzetave nisi të shkruajë prozë, po aq të mahnitshme. Por,   ka thënë se e ka të pamundur të shkruajë poezi tashmë dhe është i trishtuar,  sepse ai e dashuron  poezinë. Është gjest i mrekullueshëm të shkruash poezi. Është e veçantë. Kur shkruan prozë është diçka tjetër –më  e ftohtë, ke një plan, strukturë, duhet të  jesh shumë inteligjent kur e tjerr subjektin –ka  pasur shumë poetë ndoshta jo kaq  inteligjentë, por me një dhunti të çmuar.
Ai thotë se Rumania këto kohë ka një treg që lulëzon në zhanrin e poezisë. Një kohë e mirë për të gjithë poetët, vendas e të huaj. Dan thotë se ka disa shtëpi botuese që botojnë libra me poezi, kolana e antologji të poetëve europianë e përtej... “Kam folur me përkthyesin tim shqiptar Kopi Kyçyku dhe Marius Dobrescu-n, përkthyesi i Kadaresë, dhe ndoshta me ndihmën e Arian Lekës do të donim të bënim një Antologji të poetëve bashkëkohorë shqiptarë. Diçka e thjeshtë për t’u bërë. Me një përkthyes të mirë dhe përzgjedhje të mirë. Nga antologjitë kam zbuluar poetë shumë të mirë. Më pëlqen të bëj diçka të tillë. Sepse e shoh të rëndësishme këtë lloj prezantimi, do të doja t’i njihja poetët bashkëkohorë shqiptarë.
Cilat janë temat  kryesore në poezinë tënde ?
Temat kryesore? Nuk e di!  Prej fillimit janë të njëjtat;  dashuria, vdekja, gjëra të ngjashme. Por  gjatë gjithë kohës përpiqem të shoh marrëdhënien mes trupit e mendjes, trupit e shpirtit. Ka të bëjë me identitetin. Më pëlqen të shkruaj rreth dashurisë, por në një mënyrë të ndryshme, e pamundur të shkruash në mënyrat që tashmë është shkruar. Mendoj se ndjesia është vetmia. Jo vetmia e shpirtit, por ajo e trupit. Mendoj se më i rëndësishëm  nuk është shpirti, por trupi. Sepse për trupin është më e vështirë të qëndrojë vetëm.
Kur trupi mbetet vetëm për një kohë të gjatë, a vdes shpirti?
Po sigurisht. Dhe në të njëjtën kohë kur trupi rri shumë me një trup tjetër, shpirti vdes. Është e çuditshme!
A është kjo mënyrë e të parit ngaqë je filozof?
Jo nuk jam filozof, jam shkrimtar. Mendoj se mendja nuk është e mjaftueshme. Trupi është një ndërtesë interesante,  e çuditshme dhe e mahnitshme. Me shumë dhoma.  Mendoj se trupi ynë është dhurata që na është dhënë. Gjatë gjithë kohës ndjejmë se e kemi këtë trup, por trupi  nuk është gjatë gjithë kohës me ne. Ndonjëherë ti je i shtrirë në plazh, trupi është aty, por ti nuk je aty me të. Ai është vetëm. Çfarë ndodh kur trupi është vetëm? Mendja  shëtit, është larguar. Është kaq i vetmuar. Kur flemë trupi është aty, por ne nuk jemi aty me të.
Cila është mënyra për ta mbajtur trupin dhe mendjen të lidhur?
Nuk mundemi! Shihi këta njerëz përreth! Ata nuk janë aty. Është e vështirë të jesh gjatë gjithë kohës me trupin. Kjo prodhon tension dhe  pikërisht nga ky tension përpiqem t’i nxjerr poezitë e mia.
Kam dëgjuar për  poetë që shkruajnë rreth dashurisë, shpirtit e mendjes, por kjo perspektivë...
Mendoj vërtet se mendja jonë është shpirti ynë. Kjo është e gjitha. Nuk besoj tek ajo shprehja e  vjetër se trupi është shtëpia e shpirtit. Aspak! Trupi është një entitet i pavarur. Përpiqemi gjatë gjithë kohës ta gjejmë, të rrimë brenda, por është e pamundur. Nuk na nxë gjatë gjithë kohës.
Trupi që ndryshon gjatë gjithë kohës, a është iluzion i mendjes?
Jo,  ai ndryshon. Ne mund të  ndalim ndryshimin e mendjes, shpirtit,  por jo të trupit. Ai vepron vetë dhe kjo është e trishtueshme.
I kujtohet një shprehje e James Dean- një ngjashmëri ndoshta e zakontë e  portretit të tij me sy të thellë blu e flokë të grurtë, të krehur në një model që ta kujtojnë djalin e keq të Hollivudit- ku ai thotë se do të jetë një kufomë e re, duke e realizuar në një farë mënyre profecinë me  vdekjen e tij në moshën 27 –vjeçare.  Nga kjo moshë mistike nga ku janë ndarë një sërë artistësh të  mëdhenj, i  kujtohet shkrimtarja amerikane Sylvia Plath,  një poete e jashtëzakonshme për shijen e tij e cila pasi u gatoi mëngjesin fëmijëve vrau veten. “Një mik i imi , shkrimtar rumun, ka shkruar një libër të vogël  rreth të famshmëve  që kanë kryer vetëvrasje dhe mjeteve që kanë zgjedhur t’i japin fund.  një  libër shumë i mirë, intensiv, i thellë. Mendoj se më e rëndësishmja në letërsi është stili, nuk mjafton të kesh një  histori të mirë. Gjuha dhe stili janë më të rëndësishmet.
Thua se e  rëndësishme për një shkrimtar është stili,  a është kështu edhe në poezi?
Është si një lojë. Dje në mëngjes shkrova një poezi dhe isha shumë i lumtur. Mendova se ishte një nga ato të mirat. Sot,  kur e lexova, m’u duk më e shëmtuara nga poezitë. E shkatërrova. Ajo çka dua të them  është se,  kur shkruaj shpesh ndjej rrugën e duhur, por pastaj ndonjëherë është e qartë që nuk është rruga e duhur. E ndjen këtë. Si mund ta kuptosh se është poezi e mirë apo keqe? Është shumë e thjeshtë. Picasso-n një nga miqtë e tij e pyeti sesi mundej ai ta kuptonte kur ishte një pikturë e mirë dhe kur ishte e keqe? Picasso u përgjigj: “Nëse do të shohësh tre  mijë piktura do e kuptosh cila është e mira”. Kjo mjafton, të jesh një shkrimtar i mirë, është shumë e rëndësishme të jesh lexues i mirë. Mendoj se lexuesit e mirë janë shkrimtarët më të mirë.
Për lexuesin poezia e shkatërruar mund të ishte shumë e mirë...
Por kjo nuk më kënaq. Nuk dua t’ia di! E di që është klishe. Një libër mbase ka shumë lexues, por ai libër është shkruar vetëm për një. Nëse ai lexues thotë se është në rregull, atëherë po.
Pra kur shkruan ke një lexues në mendje.  Kush është ai?
Është shoku im i ngushtë. Shkrimtar edhe ai. Është interesante sepse miqësia jonë i ka themelet te letërsia. Po pinim kafe një ditë e ndërsa bisedonim papritur kuptuam se kurrë nuk flasim për  vajzat. Flasim për personazhet, por kurrë për vajzat. Jemi burra. Menduam se jemi burra të çmendur. Mendoj se është e rëndësishme ta kesh këtë lexues në mendje.
Po ti je lexues i librave të tij?
Po, gjatë gjithë kohës. Ai është prozator shumë i mirë. Ma dërgoi librin e tij në dorëshkrim para katër ditësh dhe nisa ta lexoj këtu në Shqipëri. Një libër shumë i mirë për duhanpirësit.
Në qytetin tënd je mësues i filozofisë...Si janë ditët përtej  poezisë?
Po  në shkollë të mesme. Është një punë që më pëlqen. Janë të mahnitshëm, shumë inteligjentë të rinjtë e këtij brezi. Janë shumë më inteligjentë sesa kemi qenë ne dikur, kanë shumë informacion., flasin gjuhë të  huaja, udhëtojnë...


Vargjet që brengosin
Askush nuk mund të të sigurojë nëse pas leximit të këtyre teksteve do të kemi mirëqenie emocionale. Përkundrazi. Vargjet e këtij poeti, pa qenë aspak romantike e ngashëruese, brengosin. Ato rrinë aty, përballë, si një pritë a pusí, me të cilën herët a vonë, përballesh.

Poezitë e Dan Coman bëhen të dallueshme për nga poetika e përditshmërisë që, ndonëse mbështetet në fakte jetësore, priret drejt abstragimit. Teknikat përmes të cilave përpunohet kjo poezi, për nga improvizimi, ndjeshmëria dhe eleganca ngjasojnë me jazz, ndërkohë që për nga ironia dhe “mungesa e mëshirës”, të ftojnë drejt një karaokeje intime, që nuk poetizon asgjë.
Në pjesën më të madhe të teksteve të tij poetikë, Dan Coman zgjedh këndvështrimin e privilegjuar të individit që përfshihet në jetë për të vëzhguar dhe për ta përshkruar procesin me vëmendje dhe me hollësi. Por ky nuk është qëllimi i fundit. Për shkak të krijimtarisë, ku vlerë të veçantë merr rikrijimi lirik i jetës, Dan Coman e braktis shpejt deskriptivizmin. Ai vendos një lente të madhe mbi çdo që sheh, mbi atë që i ndodh, mbi gjithçka që e rrethon dhe sidomos mbi ato që ai parandjen se do i ndodhin apo që duhet t’i ndodhin përjashtimisht atij.
Figuracioni, i beftë në dukje, të mbetet ndërmend, sigurisht. Por kjo mbresëlënie nuk është qëllim. Ngulmimi i autorit është tjetërkund, te prirja për të krijuar vizione të afta për të ndikuar mbi gjendjen shpirtërore të atij që e lexon. Askush nuk mund të të sigurojë nëse pas leximit të këtyre teksteve do të kemi mirëqenie emocionale. Përkundrazi. Vargjet e këtij poeti, pa qenë aspak romantike e ngashëruese, brengosin. Ato rrinë aty, përballë, si një pritë a pusí, me të cilën herët a vonë, përballesh. Duke e cilësuar krijimtarinë e Dan Coman si një ftesë për ta kuptuar jetën përmes vizioneve, kritika na nënvijëzon ndjeshmërinë si një aspekt të dukshëm të poezisë së tij. Por kjo ndjeshmëri, artikuluar pa emfazë, nuk estetizon. Asgjë nuk i përket vetëm së bukurës në këto vargje. Emocioni, intuita apo mendimi të çojnë drejt së njëjtës portë. Asgjë nuk mbivlerësohet. Kjo gjendje nuk ndodh as kur poeti shkruan një poemë dashurie për njerëz të vegjël prej pushi, as kur shkruan vargje për të bijën, që luan me rosën plastike dhe pi qumësht pluhur dhe as kur ditët, mbështjellë në tym duhani zhvidhosen si strukturat mekanike. Edhe kur poeti i qaset një peizazhi dimëror, duke mbllaçitur në heshtje mollë dhe biskota edhe kur qeniet fërkohen e përplasen me shoshoqin, si kofshët te zogjtë, optimizmi nuk ofrohet si overdozë që mund të na i zbukurojë pamjet e një realiteti të deformuar. Poezia e Dan Coman kthen në subjektive faktet dhe objektet, që na përkasin të gjithëve. Udhëtimi i tij poetik ndodh së brendshmi. Po ky udhëtim nuk është as i pazëshëm dhe as i patrazuar. Edhe pse pjesë e së përditshmes, ndodhitë dhe objektet që ai zgjedh vendosen në kontekste jashtë së zakonshmes, gjë që i çliron ato nga ‘burgu’ i përfytyrimeve të standardizuara. Cili të jetë shpërblimi për vëmendjen që i kushtuam poezisë së tij? Metamorfoza në fund të udhëtimit. Vetë poeti dhe gjithçka që ai preku kanë ndryshuar në fund të leximit. Ato që ai bëri të dukshme e të zëshme na kanë ndryshuar. I prekur nga kjo metamorfozë je edhe ti, që tashmë i ke lexuar këto vargje apo që sot a një herë tjetër, ndan mendjen t’i lexosh.
*Arian Leka

No comments:

Post a Comment